EduForum EduForum - forum maturzystów i licealistów
Liceum, matura, studia ? - edu forum Twaina

Witamy na forum edukacyjnym Marka Twaina - pomocna dłoń w świecie nauki

Liceum, matura, studia? - dyskusje, pytania, porady.


Dołącz do grona edu forum - Zapraszamy!   Nie masz konta? -> Rejestracja

  Najczęściej szukane zagadnienia na forum:

              arkusze maturalne  Arkusze maturalne - Maj 2010

              Matura forum  Matura

              Student forum  Studia

              Matura forum  Poradnik maturzysty



Konpekt - jak pisać? Język internetowych grup dyskusyjnych
Idź do strony 1, 2  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Edukacyjne Forum Dyskusyjne Marka Twain'a Strona Główna -> Język polski
Autor Wiadomość
wyso



Dołączył: 04 Kwi 2008
Posty: 15
Skąd: Koszalin

PostWysłany: Nie Kwi 20, 2008 3:48 pm    Temat postu: Konpekt - jak pisać? Język internetowych grup dyskusyjnych Odpowiedz z cytatem

Witajcie Smile Na imię mam Andrzej, w tym roku piszę Maturę. Nadszedł ten czas, kiedy muszę zmierzyć się z napisaniem konpektu maturalnego. Otóż...

Język internetowych grup dyskusyjnych – zubożenie czy wzbogacenie współczesnej polszczyzny? Odpowiedz na pytanie na podstawie analizy wybranych przykładów.

...to mój temat maturalny. Z pomocą Beatan udało mi się napisać wypracowanie (za co Jej bardzo dziękuję!), dotrwać do matury zaliczając j. polski (dłuuga droga i znów pomoc Beatan) i napisać bibliografię. Wszystko klarownie oddane i na tę chwilę - gotowe. Teraz mam 24h Sad Embarassed na napisanie konspektu.

Co to jest konspekt? Najprościej rzecz ujmując jest to ramowy plan wypowiedzi na maturze ustnej. Używany jest jako pomoc dla egzaminatorów, jak i swego rodzaju ściągę dla maturzysty. Dla mnie ściąganie z tego jest raczej mało pomocne. Będę starał się mówic na podstawie wcześniej przygotowanego planu, z głowy. Czy wiecie może jak zabrać się za pisanie takiego ramowego planu wypowiedzi? Aby usprawnić pracę wybrałem się do p. doktor, która pomogła mi odnaleźć kluczowe teorie, które wykorzystam w swojej prezentacji. Ponizej przedstawiam je w formie burzy mózgów, którą udało mi się zapisać w następującej formie:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1. Tradycjonaliści polszczyzny (zwolennicy tradycji językowej, konerwatyści) wypowiedzą się za tym, iż ów język zubaża; odbiega od kanonów polszczyzny literakiej.
2. Szansę daje ekspresywność, dosadność, świeżość wypowiedzi.
3. Vox populi, vox dei. (Głos ludu, głosem Boga.)
4. Przyczyny poszukiwania sposobów odświeżania języka polskiego.
5. Celność, trafianie w sedno sprawy. Wyrzucenie zbędnych wyrażeń; ekonomicznośc języka.
6. Brak anakolutów (nipoprawnych, urwanych w połowie zdań).
7. Anonimowość sprzyja szczerości wypowiedzi; ułatwia ją.
8. Neologizmy powstałe na łamach for internetowych, np. pracoholik.
9. Używanie emotikonów sposobem na wyrażanie emocji; przydatna sprawa.
10. Język pisany - błędy ortograficze, składniowe.
11. Szybkość reakcji poprzez intenet.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Adnotacje:
> nie wchodzić w dysgresje
> nie popadać w skrajności
--------------------------------------------------------------------------------------
BIBLIOGRAFIA:


Literatura podmiotu

Wydawnictwo Naukowe PWN, Słownik języka polskiego, Dostępny 1.04.2008r. w World Wide Web:
http://sjp.pwn.pl/haslo.php?id=2568975
Wydawnictwo Naukowe PWN, Słownik języka polskiego, Dostępny 1.04.2008r. w World Wide Web:
http://sjp.pwn.pl/haslo.php?id=2575653
W. Kopaliński, Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych. Dostępny 1.04.2008r. w World Wide Web:
http://www.slownik-online.pl/kopalinski/E4389ABA9015310D412565B200553FE8.php

Literatura przedmiotu

Przywara B., Cyberspołeczności czy wirtualne zbiorowości? Dostępny 31.03.2008r. w World Wide Web:
http://winntbg.bg.agh.edu.pl/skrypty2/0096/239-253.pdf
Bocek D., Pawłowska-Mielech J., Rola i znaczenie Internetu w komunikacji społecznej. Dostępny 1.04.2008r. w World Wide Web:
http://www.sceno.edu.pl/konferencja/1_5.pdf
Czapiński J., Panek T., Emotikony jako ideograficzne formy przekazywania emocji i postaw w komunikacji internetowej. Dostępny 1.04.2008r. w World Wide Web:
http://wirtualnaspolecznosc.republika.pl/emotikony.pdf
Dyczek B., Interakcje internetowe – budowanie czy rozpad więzi. Dostępny 1.04.2008r. w World Wide Web:
http://www.knss.uni.wroc.pl/publikacje/inter.doc
--------------------------------------------------------------------------------------

Istnieją ogólne zasady pisania konpektów. Jak one wyglądają? Bardzo proszę o pomoc, pozdrawiam wszystkich forumowiczów Edukacyjnego Forum Marka Twaina.

Andrzej.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Beatan
Moderator
Moderator


Dołączył: 28 Paź 2006
Posty: 4998
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Nie Kwi 20, 2008 10:13 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Na naszej stronie internetowej jest wzór takiego konspektu. Ty masz nieco utrudniona sprawę , gdyz w lit. podmiotu podajesz strony internetowe, których nauczyciele nie znają. Więc albo muszą poznać , albo będą opierać sie na swej wiedzy z lit przedmiotu. Oczywiście musisz rozgraniczyć podawane strony i zająć sie tamtejszym językiem merytorycznie , a więc - czy wzbogacają , czy zubażaja słownictwo. W czasie pisania twoich 11 pkt nie zapominaj o tym , że uzywamy zdan ( z czasownikiem w formie osobowej) lub równoważników zdań- u ciebie sie to miesza. Więc postaw najpierw tezę- np

TEZA
Język dyskutantów na forach internetowych jest zróznicowany- zależne jest to od poziomu wykształcenia, wieku, srodowiska, zainteresowań. Czasem teksty te wzbogacają slownictwo , czasem polszczyzna zostaje zubożona.

ARGUMENTY

teraz piszesz nazwę strony i temat rozmów ( np forum uczniowskie)
- przyklady gwary uczniowskiej - tzw slangu
-wskazanie częstych błędów językowych
- operowanie skrótem ( spoko, nara, w porzo)oraz uproszczeniami , stosowanie kolokwializmów , niekiedy wulgaryzmów przyczyną zubożenia slownictwa
-wprowadzenie neologizmów znaczeniowych ( ikona, pilot ) oraz zapożyczeń ( graffiti , diler) czy hybryd językowych ( debeściak) sposobem na naturalne bogacenie slownictwa


itd inne fora
Cieszę się , że zdałeś...życie jest piękne Very Happy
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
inf1nity



Dołączył: 29 Sty 2010
Posty: 5

PostWysłany: Pią Sty 29, 2010 3:20 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam. Przez przypadek natknąłem się na wasze forum i stwierdziłem, że możecie mi pomóc przy napisaniu wypracowania na temat, który wcześniej już pisał kolega, a mianowicie "Język internetowych grup dyskusyjnych - zubożenie czy wzbogacenie współczesnej polszczyzny? Odpowiedz na pytanie na podstawie analizy wybranych przykładów"


Moim głównym problemem jest rozpoczęcie wypracowania. Kompletnie nie wiem jak się do niego zabrać, jakie zagadnienia poruszyć, ażeby nie odbiec zbyt daleko od głównego tematu.

Byłbym bardzo wdzięczny za odpowiedź Smile

Pozdrawiam wszystkich.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Beatan
Moderator
Moderator


Dołączył: 28 Paź 2006
Posty: 4998
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Pią Sty 29, 2010 4:27 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Inf! Juz natknąłes sie na sporo wskazowek czytając wypowiedzi twojego kolegi. musisz zaczać od tego, ze współczesny swiat nie mógłby sie juz obejść bez internetu. Teraz- czym on jest dla ludzi? jakie sa plusy i minusy internetu. A potem o mozliwości komunikacji ludzkiej ułatwiajacej zycie. O zyciu w pospiechu.....W związkiem z zaćmieniem informacyjnym, mnogością wiadomości internauci utworzyli swój odrebny język- uproszczony- który moze być zagrozeniem dla współczesnego Polaka. I nastepnie - na czym ( przykłady)polegaja uproszczenia? Czy zubazaja język? czy zapozyczenia sa zmorą literackiego jezyka ? czy nawet go wzbogacaja?
itd Laughing
_________________
- Opiekun służy pomocą na forum - NIE odpowiada na pytania w wiadomościach prywatnych !
- Opiekun działu NIE odpowiada na posty, które łamią Regulamin !
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
inf1nity



Dołączył: 29 Sty 2010
Posty: 5

PostWysłany: Pią Sty 29, 2010 4:43 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Dziękuję uprzejmie. Jednak prosiłbym jeszcze o pomoc przy doborze literatury przedmiotu. Kolega wyso podał cztery odnośniki, z czego dwa nie odnoszą się już w ogóle Very Happy

Założyłem sobie na wstępie, iż będę kierował się własnymi doświadczeniami związanymi z takowymi grupami, gdyż jakiś czas temu udzielałem się tu i ówdzie. Mimo wszystko mam problem z przykładami zubożania i wzbogacania współczesnej polszczyzny.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Beatan
Moderator
Moderator


Dołączył: 28 Paź 2006
Posty: 4998
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Pią Sty 29, 2010 6:53 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Myślę, że to muszą byc fachowe opracowania. Czasem ogólne, ale wazne. I uznani jezykoznawcy- podam kilka ksiazek:
- Bralczyk J. Język na sprzedaz
-Bralczyk, Mosiołek- Kłosińska- Jezyk w mediach masowych
-Markowski A.- Kultura języka polskiego. Teoria. zagadnienia leksykalne
-Porayski-Pomsta- Błedy językowe i ich rodzaje
-Bartmiński J. - współczesny język polski
_________________
- Opiekun służy pomocą na forum - NIE odpowiada na pytania w wiadomościach prywatnych !
- Opiekun działu NIE odpowiada na posty, które łamią Regulamin !
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Alexia
Przyjaciel forum
Przyjaciel forum


Dołączył: 14 Gru 2009
Posty: 787

PostWysłany: Pon Lut 08, 2010 3:43 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Może te pozycje będą przydatne?
Artykuły

Jaki jest język polski w Internecie? /
Wojciech Jurek // Polonistyka. - 2002, nr 9, s.
525-530

Nowe piktogramy we współczesnym języku : cechy pisma obrazkowego w komunikacji internetowej / Joanna Wrycza. // Nowa Polszczyzna. - 2006, nr 3, s. 47-50

Społeczeństwo informacyjne a problemy normy językowej / Urszula Żydek-Bednarczuk. - Bibliogr. - Streszcz. w jęz. ang. // Poradnik Językowy. - 2007, z. 10, s. 23-33

Emotikony wyzwaniem dla interpunkcji / Joanna Wrycza. // Nowa Polszczyzna. - 2006, nr 2, s. 32-37

E-rozmowa jako medialna odmiana języka / Maria Peisert. // Rozprawy Komisji Językowej / Wrocławskie Towarzystwo Naukowe. - [T.] 30 (2004), s. 139-148

Język internetu / Anna Cichobłazińska. // Niedziela (A). - 2008, nr 3, s. 14-15

Wolność (brzydkiego) słowa : ostra jazda w internecie / Wojciech Sadurski. // Gazeta Wyborcza. - 2009, nr 217, s. 25

Nie karmić trolla, czyli nie wpuszczać intruza : polszczyzna w sieci / Agnieszka Kwiecień. // Rzeczpospolita (W3). - 2006, nr 86, s. A6

Ch@mowo / Piotr Stasiak. // Polityka. - 2009, nr 31, s. 28-32

Jak się komunikujemy? / Waldemar Kuligowski. // Wprost. - 2009, nr 30, s. 26-33

Książki

Komunikacja językowa w Internecie / Jan Grzenia.-
Wyd. 1, 1 dodr.
Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007. - 214, [1]
s. : il. ; 21 cm.
Bibliogr. s. 201-214.
ISBN 978-83-01-14867-6.

Kultura i język mediów / pod red. Macieja Tanasia ;
[Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP].
Kraków : "Impuls" ; Warszawa : Wyższa Szkoła


Pedagogiczna ZNP, 2007. - 349 s. : il. ; 24 cm.
Bibliogr. przy pracach.
ISBN 978-83-7308-862-7.


Język w mediach elektronicznych / pod red. Jerzego Podrackiego i Ewy Wolańskiej.
Warszawa : Wydawnictwo Naukowe Semper, 2008.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
inf1nity



Dołączył: 29 Sty 2010
Posty: 5

PostWysłany: Nie Mar 28, 2010 7:02 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Dziękuję Beatan i Alexia. Wasze propozycje okazały się być bardzo pomocne Wink

Jednak mam jeszcze jedno pytanie.
Czy w literaturze podmiotu mogę umieścić linki do for dyskusyjnych? Spotkałem się z opinią, że musiałbym konkretne wątki tam powklejać, a w gruncie rzeczy jest ich tam tysiące i ciężko wybrać coś w tym momencie.

Wybrałem trzy fora, różniące się tematyką.
- Forum młodzieżowe
- Forum dotyczące komputerów
- Forum biznesu
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Beatan
Moderator
Moderator


Dołączył: 28 Paź 2006
Posty: 4998
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Nie Mar 28, 2010 10:17 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Nigdy nie widziałam takiego tematu maturalnego, nie ukrywam, że nie bardzo mi sie podoba. Myslę jednak, ze możesz podać linki do forów dyskusyjnych, jednak komisja będzie oczekiwać NAOCZNIE jakis przykładów języka, więc po prostu mozesz przygotować PLANSZĘ z wybranymi przykładami leksemów...i bedzie ok Laughing
_________________
- Opiekun służy pomocą na forum - NIE odpowiada na pytania w wiadomościach prywatnych !
- Opiekun działu NIE odpowiada na posty, które łamią Regulamin !
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
inf1nity



Dołączył: 29 Sty 2010
Posty: 5

PostWysłany: Pon Kwi 26, 2010 8:18 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam! Very Happy to znowu ja...tym razem nieco bardziej zdesperowany niż wcześniej ;D

mianowicie mam następujące pytanie: czy plan ramowy przedstawiony przez Beatan jest całym planem ramowym, który można wykorzystać w tejże prezentacji czy należałoby tu coś dodać?

Co prawda mój temat różni się końcowym zdaniem, bo jak kolega miał odpowiedzieć na pytanie na podstawie analizy wybranych przykładów, tak ja mam po prostu zaprezentować własne stanowisko. Proszę o pomoc, gdyż ewentualny plan ramowy mam oddać jutro, a jestem w kropce Sad
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Beatan
Moderator
Moderator


Dołączył: 28 Paź 2006
Posty: 4998
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Pon Kwi 26, 2010 9:38 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

po prostu nie wiem ,o którym planie ramowym mówisz- czyim? ja od 2006 roku, odkąd forum istnieje , widziałam i poprawiałam ich setki...
w planie ramowym jest: lit podmiotu, przedmiotu, teza, kolejne argumenty, wnioski, materiały pomocnicze ( jesli sa) , podpis - wszystko na kartce a4
_________________
- Opiekun służy pomocą na forum - NIE odpowiada na pytania w wiadomościach prywatnych !
- Opiekun działu NIE odpowiada na posty, które łamią Regulamin !
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
inf1nity



Dołączył: 29 Sty 2010
Posty: 5

PostWysłany: Wto Maj 18, 2010 4:04 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Dziękuję i przepraszam, że piszę tak późno, ale znalazłem chwilę wolnego czasu Wink

Jednak po raz kolejny przyda mi się pomoc. Chciałbym podjąć w swojej prezentacji temat anakolutów, jednak nie mam pomysłu jak się do niego zabrać.

W swojej prezentacji mam zaprezentować własne stanowisko wobec języka internetowych grup dyskusyjnych, i zamierzam przychylić się do tego iż w dużym stopniu wzbogaca on współczesną polszczyznę, mimo że czasem można się napotkać na rażące treści, które zagrażają naszemu językowi.
Temat anakolutów nie jest łatwy, gdyż wiem, że często używa się tego typu środków w literaturze, jednak w internecie zbyt często z nimi nie mamy styczności, więc jest to chyba plus, prawda?
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Beatan
Moderator
Moderator


Dołączył: 28 Paź 2006
Posty: 4998
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Wto Maj 18, 2010 5:43 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

anakolut jest zabiegiem swiadomym w literaturze. mysle ze na forum pojawia sie jednak przypadkiem, tu mamy pospiech i niedbałośc językową. Więc moesz powiedzieć o tym w czasie prezentacji, ale bądź przygotowany na pyt z komisji o stosowanie anakolutów w literaturze- jacy twórcy? przykłady. Ale pomysł jest ciekawy, urozmaici prezentacje... Laughing
_________________
- Opiekun służy pomocą na forum - NIE odpowiada na pytania w wiadomościach prywatnych !
- Opiekun działu NIE odpowiada na posty, które łamią Regulamin !
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Darth Diable



Dołączył: 27 Mar 2011
Posty: 4

PostWysłany: Nie Mar 27, 2011 8:48 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam
Przepraszam, że odkopuję ten wątek ale również pokusiłem się na owy temat maturalny na tegoroczną maturę Wink.

A więc zapoznałem się już z tym co jest tu napisane, poszperałem też w innych miejscach, przeczytałem parę artykułów i mniej więcej jestem w temacie. Otóż to mam takie pytanie odnośnie bibliografii zamieszczonej na początku tego wątku. Czy w literaturze podmiotu nie powinny się znajdować linki do różnorodnych grup dyskusyjnych (np. forum uczniowskie, komputerowe, motoryzacyjne) na których opierać się będzie cała prezentacja? A dopiero w lit. przedmiotu artykuły, wyjaśnienia pojęć itp?

Bo jak na moje to w tutejszej przykładowej bibliografii, literatura przedmiotu jest co najmniej dziwna.


Dziękuję i pozdrawiam.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Beatan
Moderator
Moderator


Dołączył: 28 Paź 2006
Posty: 4998
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Nie Mar 27, 2011 10:02 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

dziwna, bo nie ma stałych, konkretnych , ścisle sprecyzowanych wymagań w kazdej szkole. I nauczyciele sami nie wiedzą, co z tym fantem zrobic. w lit podmiotu- podanie samych linek ? nauczyciel egzaminator musi widzieć w sposób czytelny lit podmiotu. podanie tylko takich skąpych danych moze troszke nieprzychylnie nastawić go do ciebie ...
oczywiście w lit przedmiotu- tak jak piszesz...
_________________
- Opiekun służy pomocą na forum - NIE odpowiada na pytania w wiadomościach prywatnych !
- Opiekun działu NIE odpowiada na posty, które łamią Regulamin !
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:    Zobacz poprzedni temat : Zobacz następny temat  
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Edukacyjne Forum Dyskusyjne Marka Twain'a Strona Główna -> Język polski Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


Licea zaoczne | Katalog stron | Forum Edukacyjne | ViPcenter.pl | Arkusze maturalne
Odżywki, suplementy dla mózgu | Katalog Ciekawych Stron | Home.pl