EduForum EduForum - forum maturzystów i licealistów
Liceum, matura, studia ? - edu forum Twaina

Witamy na forum edukacyjnym Marka Twaina - pomocna dłoń w świecie nauki

Liceum, matura, studia? - dyskusje, pytania, porady.


Dołącz do grona edu forum - Zapraszamy!   Nie masz konta? -> Rejestracja

  Najczęściej szukane zagadnienia na forum:

              arkusze maturalne  Arkusze maturalne - Maj 2010

              Matura forum  Matura

              Student forum  Studia

              Matura forum  Poradnik maturzysty



Biologia jako nauka. Obserwacje mikroskopowe.

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Edukacyjne Forum Dyskusyjne Marka Twain'a Strona Główna -> Biologia i ochrona środowiska
Autor Wiadomość
werych
VIP
VIP


Dołączył: 23 Maj 2006
Posty: 1722

PostWysłany: Pią Wrz 05, 2008 5:13 pm    Temat postu: Biologia jako nauka. Obserwacje mikroskopowe. Odpowiedz z cytatem

I. Nauki przyrodnicze
Biologia - gałąź nauki zajmująca się badaniem życia. Nauka ta skupia się na charakterystyce, klasyfikacji oraz zachowaniu organizmów żywych, jak również sposobie powstawania nowych gatunków oraz zależnościami między nimi a środowiskiem naturalnym.

-Anatomia - nauka zajmująca się badaniem budowy i kształtu ciała żywych organizmów;

-Biogeografia - nauka zajmująca się przestrzennym rozmieszczeniem żyjących na Ziemi gatunków roślin (fitogeografia) i zwierząt (zoogeografia) oraz całych biocenoz;

-Biologia molekularna - nauka podstawowa zajmująca się biologią na poziomie molekularnym. Bada, w jaki sposób funkcjonowanie organizmów żywych uwarunkowane jest właściwościami budujących je cząsteczek, a zwłaszcza biopolimerów, jakimi są kwasy nukleinowe i białka;

-Botanika - dział biologii zajmujący się roślinami;

-Cytologia (biologia komórki) - nauka o budowie wewnętrznej i funkcji podstawowej jednostki budulcowej organizmów żywych jaką jest komórka;

-Genetyka – nauka o dziedziczności i zmienności organizmów, które są oparte na informacji zawartej w podstawowych jednostkach dziedziczności – genach;

-Fizjologia - nauka o czynnościach życiowych organizmów. Bada ona prawa rządzące pracą narządów, komórek, tkanek oraz zachodzących w tych organizmach procesów integracyjnych i regulacyjnych;

-Histologia - nauka o rozwoju, budowie i funkcjach tkanek;

-Systematyka organizmów żywych - nauka zajmująca się badaniem różnorodności organizmów, klasyfikowaniem ich, katalogowaniem oraz opisywaniem. Systematyka umieszcza każdy organizm (grupę organizmów) zakwalifikowany jako takson w hierarchicznej strukturze kategorii;

-Zoologia - nauka o zwierzętach, czyli wszystkich żywych organizmach zdolnych do przemieszczania i odżywiania się, z wyjątkiem mikroorganizmów (o których traktuje mikrobiologia) a także ich zachowaniach i budowie;

-Biotechnologia oznacza zastosowanie technologiczne, które używa systemów biologicznych, organizmów żywych lub ich składników, żeby wytwarzać lub modyfikować produkty lub procesy w określonym zastosowaniu;

-Ekologia - nauka o strukturze i funkcjonowaniu przyrody, zajmująca się badaniem oddziaływań pomiędzy organizmami, a ich środowiskiem oraz wzajemnie między tymi organizmami;

-Mikrobiologia - nauka zajmująca się zagadnieniami związanymi z mikroorganizmami.


II. Rozwój biologii na przestrzeni dziejów

Hipokrates
(ur. 460, zm. 377 p.n.e.) - lekarz grecki, jeden z najwybitniejszych prekursorów współczesnej medycyny, obdarzony przydomkiem "ojca medycyny".
Wyróżnił w organizmie cztery podstawowe soki (płyny, "humory"):
-krew,
-żółć,
-śluz,
-czarna żółć.

Zaburzenie równowagi między nimi miało być przyczyną choroby (patologia humoralna).
Przewaga jednego z tych elementów miała również być przyczyną określonego typu temperamentu:
sangwiniczny - przewaga krwi,
choleryczny - żółci,
flegmatyczny - śluzu,
melancholiczny - czarnej żółci.


Arystoteles (ur. 384 p.n.e., zm. 322 p.n.e.) – opracował pierwszy system klasyfikacji roślin i zwierząt.

Galen (ok. 130 - 200 n.e.) - Opisał 7 nerwów czaszkowych, zastawki serca oraz różnice między tętnicami i żyłami; między innymi wykazał, że tętnicami płynie krew, a nie powietrze, jak sądzono dotychczas. Mimo tak znaczących osiągnięć Galen nie ustrzegł się błędów. Między innymi powtarzano za nim, że krew rodzi się z pokarmów w wątrobie, żółć powstaje w śledzionie, natomiast powietrze przechodzi do serca bezpośrednio z płuc.

Leeuwenhoek (ur. 24 października 1632 zm. 26 sierpnia 1723 tamże) - pierwszy mikroskop został wykonany przez niego około roku 1677. Obserwował pod mikroskopem (powiększającym maksymalnie 270x) naczynia włosowate, krwinki czerwone, bakterie, plankton stawowy i jako pierwszy człowiek zobaczył ludzki plemnik. Opisał różne rodzaje bakterii i pierwotniaków oraz określił ich wielkość.

Harvey (ur. 1 kwietnia 1578, zm. 3 czerwca 1657) – w 1628 opisał budowę i funkcjonowanie krwiobiegu. Wykazał że skurcz serca jest pochodzenia mięśniowego; zaczyna się od przedsionków, przechodzi na komory i wyrzuca krew do tętnic.

Linneusz (ur. 23 maja 1707, zm. 10 stycznia 1778) – jest autorem dzieła Systema Naturae, w którym opisał podstawy stworzonego przez siebie systemu klasyfikacji organizmów oraz upowszechnił zasadę binominalnego (dwuimiennego) nazewnictwa biologicznego.

Pasteur (ur. 27 grudnia 1822, zm. 28 września 1895) – za najważniejsze osiągnięcie uznawane są jednak wyniki prac z zakresu bakteriologii, które uwieńczone zostały opracowaniem pierwszej szczepionki ochronnej dla ludzi (przeciw wściekliźnie).

Darwin (ur. 12 lutego 1809 r., zm. 19 kwietnia 1882 r.) – jeden z najwybitniejszych XIX-wiecznych biologów i jeden z pierwszych badaczy ewolucji; autor teorii ewolucji będącej obecnie paradygmatem biologii.

Mendel (ur. 20 lipca 1822, zm. 6 stycznia 1884) - zajmował się badaniami nad dziedziczeniem cech grochu zwyczajnego. Mendel udowodnił, że dziedziczenie cech groszku, oparte jest o zestaw praw (które później zostały nazwane od jego nazwiska prawami Mendla).

James Dewey Watson (ur. 6 kwietnia 1928 w Chicago) - genetyk i biochemik amerykański. W marcu 1953, mając 25 lat, wraz z Crickiem i Rosalind Franklin, opracował model budowy przestrzennej podwójnej helisy DNA, za co, wraz z Crickiem i M.H.F. Wilkinsem, otrzymał Nagrodę Nobla w dziedzinie fizjologii za rok 1962. W czerwcu 2008 odwiedził Polskę.


III. Budowa i zasada działania mikroskopu optycznego

Mikroskop zbudowany jest z części optycznej, w skład której wchodzą:
-okular
-obiektyw
-kondensor
-źródło światła (lusterko/żarówka)
-oraz części mechanicznej, czyli:
-podstawy
-statywu
-tubusa
-śrub makro i mikrometrycznej
-stolika
-rewolweru.

Okular i obiektyw to system soczewek skupiających, dzięki którym powstaje obraz powiększony, odwrócony i pozorny.



Zasady pracy z mikroskopem optycznym

Przed przystąpieniem do pracy z mikroskopem należy delikatnie oczyścić części optyczne z kurzu i ustawić oświetlenie (włączyć żarówkę lub ustawić lusterko tak, aby w polu widzenia było światło).
Do znalezienia obrazu i ustawienia optymalnej ostrości służą śruby na statywie mikroskopu.
Poszukiwania obrazu obiektu mikroskopowego rozpoczynamy od małego powiększenia obiektywu, a następnie po znalezieniu obiektu regulujemy ostrość poprzez pokręcenie śrubą makrometryczną. Większe powiększenie obrazu uzyskujemy ustawiając obiektyw o większym powiększeniu.

Powiększenie całkowite mikroskopu to iloczyn powiększenia okularu i powiększenia obiektywu.




Przygotowanie preparatów świeżych

Do sporządzenia preparatu świeżego potrzebne są: obiekt obserwacji, szkiełko podstawowe (na nim kładziemy obiekt) oraz szkiełko nakrywkowe (przykrywamy nim obiekt). Obiekt powinien przepuszczać jak najwięcej światła, a więc powinien być cienki. Najczęściej jest to skrawek, czyli bardzo cienki „plasterek” odkrojony skalpelem lub ostrą żyletką z ciała badanego organizmu. Można też sporządzić preparat gnieciony lub rozmaz.

źródło to m.in.:
Bartnik, Lewiński Biologia1
Pyłka-Gutowska Biologia1
WIKIPEDIA

_________________
Matura z biologii
Kulturystyka
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
kaja83
Przyjaciel forum
Przyjaciel forum


Dołączył: 26 Sty 2016
Posty: 104

PostWysłany: Wto Sty 26, 2016 12:29 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Mikroskop edukacyjny może być faktycznie świetnym narzędziem do nauki i poznawania otaczającego nas świata. Warto pomyśleć o zakupie własnego. Tutaj http://www.e-mikroskopy.pl/ jest spory wybór mikroskopów - także edukacyjnych.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
waldek



Dołączył: 28 Kwi 2016
Posty: 45

PostWysłany: Sro Maj 18, 2016 8:33 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

podziwiam, że Was to ciekawi;)
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
roman564



Dołączył: 25 Kwi 2017
Posty: 5

PostWysłany: Wto Kwi 25, 2017 6:33 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

takie obserwacje są bardzo ciekawe
_________________
www.top10escorts.com
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:    Zobacz poprzedni temat : Zobacz następny temat  
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Edukacyjne Forum Dyskusyjne Marka Twain'a Strona Główna -> Biologia i ochrona środowiska Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


Licea zaoczne | Katalog stron | Forum Edukacyjne | ViPcenter.pl | Arkusze maturalne
Odżywki, suplementy dla mózgu | Katalog Ciekawych Stron | Home.pl