EduForum EduForum - forum maturzystów i licealistów
Liceum, matura, studia ? - edu forum Twaina

Witamy na forum edukacyjnym Marka Twaina - pomocna dłoń w świecie nauki

Liceum, matura, studia? - dyskusje, pytania, porady.


Dołącz do grona edu forum - Zapraszamy!   Nie masz konta? -> Rejestracja

  Najczęściej szukane zagadnienia na forum:

              arkusze maturalne  Arkusze maturalne - Maj 2010

              Matura forum  Matura

              Student forum  Studia

              Matura forum  Poradnik maturzysty



Przed prezentacją z polskiego - porady dla maturzystów
Idź do strony 1, 2, 3, 4, 5, 6  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Edukacyjne Forum Dyskusyjne Marka Twain'a Strona Główna -> Poradnik maturzysty, licealisty, studenta
Autor Wiadomość
hella
VIP
VIP


Dołączył: 05 Mar 2007
Posty: 147
Skąd: warszawa

PostWysłany: Pią Mar 16, 2007 8:36 pm    Temat postu: Przed prezentacją z polskiego - porady dla maturzystów Odpowiedz z cytatem

Egzaminator radzi

Przygotowując się do ustnej prezentacji, powinieneś wiedzieć, za co konkretnie będziesz oceniany/a:


2-osobowa komisja bierze pod uwagę 4 ważne rzeczy:

1. Sposób realizacji tematu
2. Kompozycja wypowiedzi
3. Rozmowa
4. Język


Ad 1. Za sposób realizacji tematu, a więc za całą 15-minutową prezentację, dostajesz maks 3 punkty na 20 (odpowiednio 1, 2 lub 3) - jest to w sumie mało.... za samą prezentację matury się nie zda.. Warto więc o tym pomyśleć, gdy masz ochotę kupić gotową pracę.

Co komisja bierze pod uwagę?
-czy rozumiesz temat
-czy znasz i rozumiesz wybrane teksty
-czy trafnie je dobrałeś/aś
-czy trafnie argumentujesz
-czy trafnie formułujesz wnioski
-czy materiał pomocniczy, jaki został przez Ciebie dobrany, jest w ogóle potrzebny, jeśli tak – to czy umiesz z niego skorzystać

jeśli spełniasz te kryteria, masz 1 punkt....

-czy trafnie wykorzystujesz konteksty (filozoficzny, biograficzny, historyczny itd...)
-czy wnikliwie i samodzielnie selekcjonujesz materiał
-czy jasno formułujesz główną myśl pracy i potrafisz ją uargumentować
-czy formułujesz i samodzielnie rozwiązujesz problemy badawcze
-czy wartościujesz, uogólniasz, syntetyzujesz

im bardziej mądra, samodzielna, logiczna praca – tym większe szanse na 2 i 3 punkty:)

Ad. 2. Za kompozycję wypowiedzi dostajesz maks 2 punkty na 20 (odpowiednio 1 lub 2) - jest to w sumie bardzo mało....

Co komisja bierze pod uwagę?
-czy Twoja wypowiedź jest uporządkowana i spójna (wyraźny punkt wyjścia, uporządkowana argumentacja i logiczny wniosek)
-czy mieścisz się w czasie

Ad. 3. Za rozmowę możesz dostać maks 7 punktów na 20 (odpowiednio 2, 5 lub 7) i o to kryterium warto zawalczyćSmile

Co komisja bierze pod uwagę?
-czy rozumiesz pytania
-czy poprawnie odpowiadasz
-czy wykorzystujesz w swoich odpowiedziach bibliografię
-czy umiesz bronić swojego stanowiska i przekonać do niego komisję
-czy swobodnie uczestniczysz w rozmowie

więc jeśli znasz dobrze swój temat oraz lektury i potrafisz podjąć na ten temat rozmowę – będzie dobrze

Ad. 4. Za język możesz dostać maks 8 punktów na 20 (odpowiednio 2, 6 lub 8 ) i to kryterium jest w sumie najważniejsze:-)

Co komisja bierze pod uwagę?
-czy mówisz poprawnie
* jeśli mylą Ci się końcówki, nie odmieniasz poprawnie wyrazów, budujesz niezrozumiałe zdania, to jest źle:-()
*czy wymawiasz poprawnie słowa
-czy posługujesz się odpowiednim do sytuacji stylem (unikasz wyrażeń potocznych itd., przestrzegasz tzw. etykiety)
-czy masz bogate słownictwo i rozumiesz wyrazy, których używasz
-czy swobodnie posługujesz się terminami specjalistycznymi, które są Ci potrzebne do realizacji tematu


DOBRE RADY

1. Warto znać bibliografię, którą wpisujesz w ramowy plan – bez znajomości lektur będzie bardzo ciężko. Może i oszukasz komisję, ale czy oszukasz samego siebie?

2. Warto samodzielnie przemyśleć i opracować temat – będziesz się czuć pewniej na rozmowie.

3. Warto przećwiczyć prezentację w domu przed lustrem - ze stoperem w ręku. Najlepiej przed kimś z domowników – pozbędziesz się oporów przed wystąpieniem publicznym.

4. Pamiętaj o czasie – kontroluj go.

5. Nie dobieraj zbyt wielu tekstów, bo możesz się nie zmieścić w 15 minutach.

6. W sytuacji stresowej niektórzy mówią szybciej inni wolniej niż zwykle. Pomyśl, jak Ty zazwyczaj reagujesz i dostosuj do siebie swoją pracę.

7. Jeśli Twój temat Ci na to pozwala, zdecyduj się na materiały pomocnicze – plansze, zdjęcia, plakaty, reprodukcje, rekwizyty itp. Oczywiście nie za dużo! Przygotuj je starannie – ładnie i ciekawie. Przykuj uwagę zmęczonej, znudzonej, zasypiającej komisji – warto:-) tylko sprawdź koniecznie, czy w tekstach, jakie tam się znajdą, nie ma przypadkiem ortografów... to samobójstwo.

8. Przygotuj sobie solidny plan ramowy. Bardzo się przyda... z nerwów możesz się pogubić – nie rozczytać, zacząć mówić nie to, co trzeba...

- duża czcionka (przynajmniej 12)
- wytłuszczenia i podkreślenia tylko w najważniejszych miejscach
- przemyślana numeracja (kolejne argumenty wyraźnie oddziel światłem – zostaw jedną linijkę, żebyś nie musiał/a szukać z nosem przy kartce „gdzie teraz jesteś”)
- daj plan komuś do sprawdzenia – jeśli nasolisz w nim błędów, jesteś skazany na porażkę – komisja czyta Twój plan:-)!

Oprac. Na podst. najnowszego Informatora, rozmów z maturzystami i własnych ciężkich doświadczeń w komisjach maturalnych:-)
Hella
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Pianka



Dołączył: 30 Mar 2007
Posty: 24
Skąd: Łaziska

PostWysłany: Sob Mar 31, 2007 4:04 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Pytanie mam.

Tak się złożyło, że chciałam pójść za radą wielu osób i napisałam prędzej sobie swoją prezentacje. Niestety okazała się ona cała źle. Jak większośc osób do literatury przedmioty wpisałam sobie tylko słowniki i encyklopedie. Bo myślałam, że to właśnie na tym polega.
Pani mi powiedziała, że tak nie moze być, bo ja coś opisując musze opierać się na tekstach naukowców.
Jako, że pani się po mnie darła, nie będe już korzystać z jej pomocy i tu zadam pytania.
1. Gdy już będe przed komisją omawiać swoją prezentacje musze mówić takie coś : "Według X ten obraz/ta książka..."
2. Czy w ziążku z tym, jesli będe chciała we wprowadzeniu wprowadzić definicje musze mówić "Według encyklopedii jest to..." Rolling Eyes
3. Czy musze miec do wszystkich lektur/obrazów jakieś opracowanie naukowców? Bo z tym mam problem Embarassed

Mnie się wydaje głupie mówienie za każdym razem,z ę według czegoś coś tam. Przecież to jest sztuczne Rolling Eyes
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Pianka



Dołączył: 30 Mar 2007
Posty: 24
Skąd: Łaziska

PostWysłany: Wto Kwi 03, 2007 5:16 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Nikt nie pomoze? Szkoda Sad
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
hella
VIP
VIP


Dołączył: 05 Mar 2007
Posty: 147
Skąd: warszawa

PostWysłany: Nie Kwi 15, 2007 8:03 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

witaj!
Wcale się nie dziwię Twojemu rozgoryczeniu, ale takie właśnie są zasady. Tak jak mówisz - powinnaś mieć przynajmniej kilka opracowań do swoich lektur. Czemu? Bo to pomaga. Jeśli coś interpretujesz i coś tam zauważasz, to warto sprawdzić, czy masz rację, czy inni też to już zauważyli. Inaczej komisja będzie miała prawo posądzić Cię o ściąganie. Jeśli natomiast umiejętnie powołujesz się na swoją bibliografię, to komisja Cię docenia, bo znaczy to, ze dużo czytasz, masz wiedzę. Wtedy też stawia wyższą ocenę. Z sądami, jakie znajdujesz w opracowaniach, wcale nie musisz się zgadzać, możesz powiedzieć, że ten, czy ten naukowiec mówi to czy to, a Ty się z tym nie zgadzasz, bo uważasz inaczej. Jeśli będziesz umiała udowodnić swoją opinię, tym lepiej dla Ciebie. Z takim podejściem pisanie prezentacji maturalnej może stać sie czystą przyjemnościa. Bo nie chodzi tu o czyste, bezmyślne kopiowanie cudzych poglądów, ale dyskutowanie z nimi, polemizowanie, wchodzenie w dialog. Stajesz sie w ten sposób uczestnikiem i współtwórcą kultury, a nie uczniem kopiującym cudze sądy.

Same słowniki nigdy nie wystarczą, każdy polonista Ci to powie, tylko niektórzy spokojnie wytłumaczą a inni niestety krzyczą.... i nad tym ostatnim faktem ubolewam. Jeśli będziesz miała jakieś pytania - pisz - prędzej - czy później - zawsze odpowiem:)

pozdrawiam serdecznie
Hella
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Pianka



Dołączył: 30 Mar 2007
Posty: 24
Skąd: Łaziska

PostWysłany: Pon Kwi 16, 2007 6:39 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Bibliografie już oddałam Rolling Eyes

Tylko ja się pytalam o sam fakt, czy nawet mając w bibliografii te opracowania za każdym razem musze mówic "Według czegoś tam cos tam" ( bo mówienie "według encykopedii...." wydaje mi się głupie)
Nie mam do kilku rzeczy opracowań. No trudno Razz
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Matava-se



Dołączył: 18 Kwi 2007
Posty: 9
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Sro Kwi 18, 2007 1:27 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Hej!
Głupia sprawa.MOje pytanie dotyczy czy to jest konieczne abym pisał literature przedmiotu i podmiotu.Kiedy ja nie czytałem żadnej książki itd. bo mój temat tego w zasadzie nie wymagał.Wspierałem się w zasadzie tylko i wyłącznie internetem.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Pianka



Dołączył: 30 Mar 2007
Posty: 24
Skąd: Łaziska

PostWysłany: Czw Kwi 19, 2007 12:15 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

A ja brzmi twój temat?

Bibliografie zawsze musisz zrobić. A to, ze to się nazywa literatura (przemiotu lub podmiotu) nie oznacza, ze ma dotyczyć literatury. To jest taka nazwa ogólna. Tam możesz wrzucić strony internetowa, obrazy, rzeźby, czasopisma itp. Wink
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Matava-se



Dołączył: 18 Kwi 2007
Posty: 9
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Czw Kwi 19, 2007 12:28 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Dzięki wielkie za pomoc:)
Mój temat to: Język reklamy,jaki świat one kreują

Chyba najprostszy ze wszystkich tematów.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Layla18



Dołączył: 22 Kwi 2007
Posty: 1

PostWysłany: Nie Kwi 22, 2007 7:25 pm    Temat postu: Prezentacja multimedialna. Odpowiedz z cytatem

Mam pytanie dotyczące prezentacji multimedialnej. Chodzi o to czy może ona lecieć podczas całego przemówienia, ale nie jako uzupełnienie, czy notatki. Chciałabym zamieścić tam krótkie notki biograficzne autorów z bibliografii podmiotu, jakieś ciekawostki, opis fantastycznych stworzeń (związane z moim tematem) i wypunktowane wnioski. Nie zamierzam traktować tego jako ściągi i czytać co tam jest napisane, chcę urozmaicić moje wystąpienie i nie być tylko "gadającą głową". Bardzo proszę o odpowiedź.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
hella
VIP
VIP


Dołączył: 05 Mar 2007
Posty: 147
Skąd: warszawa

PostWysłany: Pon Kwi 23, 2007 12:17 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

witam
co do prezentacji multimedialnej, która cały czas leci w tle... zależy jaka ona jest, czy w ogóle jest funkcjonalnie uasadniona. Bo to właściwie podstawowe kryterium. Materiały pomocnicze są dobre, o ile są funkcjoionalne - potrzebne w toku rozwijania tematu, o ile są faktycznie pomocą.
Mówisz, ze masz tam jakieś ciekawostki, slajdy, fotki, biogramy... cóz. Nie znam tematu. Nie bardzo wiem do czego miałyby sie przydać np. portrety autorów omawianych przez Ciebie utworów. Przemyśl jeszce tę sprawę jeśli mozesz.

Pozdrawiam
Hella
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
hella
VIP
VIP


Dołączył: 05 Mar 2007
Posty: 147
Skąd: warszawa

PostWysłany: Pon Kwi 23, 2007 12:22 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

jeśli chodzi o jezyki rekalmy i literaturę podmiotu i przedmiotu mam uwagę. Rozwijajac temat, zapewne badasz jakieś teksty reklam. Są one właśnie literaturą podmiotu. Literaturą poodmiotu bowiem jest to, co jest przez Ciebie w pracy badane. Literatura przedmiotu - to to, co służy za opracowania zagadneiń, o których mówisz.

a propos trudnosci tego tematu...
Z doświadczenia wiem, że wcale nie jest to prosty temat prezentacji...
Wymaga twórczego i samodzielnego podejscia do zagadnień, których sie na jezyku polskim nie omawia zbyt szczegółowo...
Dlatego trzymam kciuki
powodzenia
Hella
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Lady Stockinger



Dołączył: 16 Paź 2007
Posty: 12
Skąd: Bieruń

PostWysłany: Pon Gru 10, 2007 5:18 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Też mam pytanie o prezentacja,a raczej o konspekt i bibliografię. Z naszą polonistką się nie dogadam,więc myślę,że mi pomożenie. Jakie książki mam wpisać jako literatura podmiotu,a jakie do l.Przedmiotu?mam temat o wizerunkach osób niewinnie skazanych na śmierć,a książki do mojej pracy to:
- Niewinny Grishama
-Antygona(jeszcze się nad tym zastanawiam)
-Kroniki Cheysuli tom 1(jeszcze się nad tym zastanawiam)
-Proces Kafki
-Dzuma (nie wiem,czy to dobry pomysl)

Poza tym głównie chce się skupić na filmie Zielona Mila,w tle będzie mysuka ze Skazanego na śmierć i przedstawię obraz Jezusa na krzyżu.Macie jeszcze jakiś pomysł na książkę??
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Bany89



Dołączył: 03 Sty 2008
Posty: 2

PostWysłany: Czw Sty 03, 2008 9:39 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam!
Mój temat brzmi: Rola natury w literaturze i malarstwie dwóch epok. Przedstaw charakerystykę porównawczą wybranych motywów i sposóbów ich funkcjonowania.
Mam pytanie odnośnie literatury podmiotu i przedmiotu. Czy w lit. podmiotu musze umieszczać tytuły obrazów, któe zamierzam wykorzystać? Jeśli to zrobię to liczba pozycji ogromnie mi się wydłuży - będzie tego ok.10 (4 pozycje z literatury i 6 pozycji z malarstwa - obrazy). Czy taka liczba pozycji nie będzie zbyt duża?
Odnośnie literatury przedmiotu - czy mogą znajdować się tam tytuły repetytoriów?
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Bany89



Dołączył: 03 Sty 2008
Posty: 2

PostWysłany: Nie Sty 06, 2008 1:23 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Pomoże ktoś?? Sad
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
hella
VIP
VIP


Dołączył: 05 Mar 2007
Posty: 147
Skąd: warszawa

PostWysłany: Sob Sty 12, 2008 3:44 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

witam
jeśli idzie o temat Bany, to tytuły obrazów wpisujemy w literaturę podmiotu, o ile są one poddawane analizie i interpretacji - nawet jeśli jest ich dużo. Osobiście jednak wydaje mi się, że nie zdążysz ich wszystkich w trakcie prezentacji omówić... Co do pytania Lady - w literaturę podmiotu wpisujesz te książki, które analizujesz i interpretujesz.
pozdrawiam
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:    Zobacz poprzedni temat : Zobacz następny temat  
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Edukacyjne Forum Dyskusyjne Marka Twain'a Strona Główna -> Poradnik maturzysty, licealisty, studenta Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony 1, 2, 3, 4, 5, 6  Następny
Strona 1 z 6

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


Licea zaoczne | Katalog stron | Forum Edukacyjne | ViPcenter.pl | Arkusze maturalne
Odżywki, suplementy dla mózgu | Katalog Ciekawych Stron | Home.pl