Autor |
Wiadomość |
hella VIP

Dołączył: 05 Mar 2007 Posty: 147 Skąd: warszawa
|
Wysłany: Nie Mar 18, 2007 2:32 pm Temat postu: Interpretacja tekstu - jak napisać dobrą interpretację? |
|
|
Egzaminator radzi
Jak napisać dobrą interpretację tekstu?
A.
Zaczynamy od tzw. „wstępnego rozpoznania całości”. Piszemy:
1- o co chodzi w podanym tekście, jaki jest jego nadrzędny sens w związku z tematem
2- stawiamy hipotezę interpretacyjną (że mamy na celu to a to, że będziemy udowadniać, że... –zależy oczywiście, co jest przedmiotem rozważań)
B.
Zastanawiamy się nad tzw. „sytuacją komunikacyjną” – kto? do kogo? i w jakiej sytuacji mówi?
1– nadawca i adresat
- kto? - kreacja podmiotu lirycznego („ja” liryczne)
- do kogo? - konstrukcja adresata monologu („ty” liryczne)
- opisujemy relacje pomiędzy nimi – co ich łączy, czy istnieje pomiędzy nimi dystans, może identyfikują się ze sobą?
2- sytuacja
- tu opisujemy, w jakiej sytuacji znajdują się nadawca i adresat – okoliczności, warunki itd.
- odpowiadamy na pytanie, jaki to typ liryki
a) pośrednia
b) bezpośrednia
itd...
C.
Zabieramy się za zbadanie ukształtowania wypowiedzi.
1- jak nadawca mówi?
- czy jest to monolog? Czy wyznanie? Czy może mamy tu dialog?
- czy jego postawa jest ironiczna? Może pełna dystansu? Humoru? Żalu?
2- jaki to gatunek?
I tu zabieramy się za solidną analizę języka i jego opis.
- jaka forma wersyfikacyjna?
- jakie środki stylistyczne?
- jaką rolę pełnią znalezione przez Ciebie zabiegi formalne? (czemu – jeśli są – służą np. hiperbole, metafory, rymy, powtórzenia itd. – czy mają związek z przesłaniem utworu, czy decydują o nastroju itp.)
3- jaki zabieg stylistyczny decyduje o charakterze utworu? Co jest dominantą kompozycyjną?
-istotne pytanie: czy te ustalenia potwierdzają Twoją hipotezę interpretacyjną? Jeśli wszystko się zgadza – to w porządku.
D.
Po zbadaniu utworu zabieramy się za uogólnienie, zbieranie rozproszonych wcześniej informacji w całość, by określić temat utworu.
- o czym właściwie mówi utwór?
- które miejsca tekstu są najważniejsze dla zrozumienia sensu utworu?
- czy istnieją tu jakieś motywy, nawiązania, które umożliwiają głębsze zrozumienie treści?
- jak cały utwór ma się do powszechnie obowiązujących poglądów? Czy jest to coś nowatorskiego, czy może przeciwnie?
E.
Jeszcze tylko konteksty
- jeśli przychodzą Ci do głowy jakieś inne układy odniesienia, które pogłębiają odczytanie utworu – opisz je. To zawsze podnosi wartość pracy. Może to być kontekst filozoficzny (że np. temat tekstu ma coś wspólnego z egzystencjalizmem, czy ze stoicyzmem etc.), estetyczny, osobisty itd.
F.
Wnioski i koniec
- na końcu pracy podsumowujemy krótko swoje ustalenia, umieszczamy tu wynikającą z całej pracy tezę interpretacyjną
- możemy wartościować – ocenić, zgodzić się z poglądem albo nie.
- możemy tu także umieścić jakiś zapamiętany przez nas cytat, który - pasując do tematu rozważań - pięknie zamknie nam pracę.
Przyjemnego pisania
Hella
Oprac. na podst. materiałów J. Kaniewskiego dla komisji egzaminacyjnych
Przydatna książka:
B. Crząstowska, S. Wysłouch, „Poetyka stosowana”.
Znajdziesz tu informacje z zakresu poetyki, które mogą Ci się przydać zarówno w interpretacji wiersza, jak i w trakcie pisania pracy na temat prozy czy dramatu. Autorki piszą bardzo przystępnym językiem, wszystkie ustalenia opatrują wieloma przykładami, obszernymi komentarzami, odwołują się często do tekstów, które omawia się w liceum.
WSKAZÓWKI
1. Kiedy zabierasz się za analizę utworu, najpierw solidnie go kilka razy przeczytaj.
2. Podkreśl sobie najważniejsze cytaty, opisz je na marginesie (możesz bazgrać po arkuszu – nikt Cię z tego nie będzie rozliczał .
3. Wybrane cytaty koniecznie wykorzystaj. Zawsze powołuj się na tekst i nie wymyślaj rzeczy, których w nim nie ma.
4. Pamiętaj, że cytaty muszą mieć związek z tym, o czym piszesz. Ważne, by wybrany fragment tekstu faktycznie pomagał Ci udowodnić to, o czym mówisz!
5. Pamiętaj, że nie możesz zacytować całego wiersza! Cytaty powinny być krótkie, związane ściśle z tematem. Mają pełnić funkcję argumentacyjną.
6. Możesz skrócić sobie cytat, jeśli uważasz, że są w nim jakieś słowa, które nie są Ci potrzebne. Wtedy nie wpisuj zbędnego wersu, tylko postaw następujący znak: (...). Pozwoli Ci to zaoszczędzić czas i miejsce na arkuszu.
7. Najlepiej, jeśli dłuższe cytaty oddzielasz od tekstu własnego jedną linijką odstępu. Praca jest wtedy przejrzysta i staranna. Robi dobre wrażenie.
8. Duże znaczenie mają także marginesy – dla cytatów ustal głębszy margines i zawsze staraj się go pilnować.
9. Rzecz jasna, jak każda praca pisemna, i interpretacja winna mieć przynajmniej trzy akapity wyodrębniające kolejno wstęp, rozwinięcie i zakończenie.
Oprac. Na podst. własnych ciężkich doświadczeń podczas sprawdzania prac pisemnych
Hella
Jeśli masz jakieś pytania - pisz! |
|
Powrót do góry |
|
 |
dawido192
Dołączył: 17 Kwi 2007 Posty: 11 Skąd: Konin
|
Wysłany: Nie Maj 06, 2007 1:25 pm Temat postu: |
|
|
A jak napisac analize i interpretacje tekstu epickiego z tematem wypracowania ? Proszę o pomoc, będę wdzięczny!!!!! |
|
Powrót do góry |
|
 |
hella VIP

Dołączył: 05 Mar 2007 Posty: 147 Skąd: warszawa
|
Wysłany: Czw Maj 10, 2007 2:51 pm Temat postu: |
|
|
Z analizą i interpretacją tekstu epickiego jest bardzo podobnie. Wszystkie powyższe wskazówki obowiazują i tutaj. Trzeba zanalizować język, sytuację nadawczo-odbiorczą, ustalić typ narracji, określić bohaterów, świat przedstawiony, umieścić tekst w kontekście epoki, biografii pisarza, gatunku, nurtu etc. Oczywiście w zależnosci od tematu.
Jeśli pracuje się na fragmencie lektury konieczna jest jej znajomosć, bo w tematach maturalnych bardzo często trzeba się odwołać do całosci tekstu - np. scharakteryzować dany problem na podstawie przedrukowanego w arkuszu fragmentu i w odwołaniu do całości powieści.
Ważne jest porządne przeczytanie i zrozumienie tematu pracy. Temat wskazuje bowiem czynności, jakie trzeba wykonać. |
|
Powrót do góry |
|
 |
dawido192
Dołączył: 17 Kwi 2007 Posty: 11 Skąd: Konin
|
Wysłany: Pią Maj 11, 2007 4:44 pm Temat postu: |
|
|
Ale jak rozpoznań, które wiadomości będą punktowane w kluczu, jak nauczyć sie wybierać z wiersza to co jest najbardziej potrzebne i pewne ze pojawi sie w kluczu egzaminacyjnym? Proszę o radę... |
|
Powrót do góry |
|
 |
hella VIP

Dołączył: 05 Mar 2007 Posty: 147 Skąd: warszawa
|
Wysłany: Czw Maj 17, 2007 2:51 pm Temat postu: |
|
|
Witam. Tak jak napisałam, wszystkie czynnosci, jakie trzeba wykonać i które są punktowane, projektuje temat pracy. Jesli mamy temat:
Charakteryzujac Makbeta na podstawie danych fragmentów dramatu Szekspira, określ, na czym polega tragizm postaci i porównaj go z tragizmem bohateraze znanego ci dramatu antycznego."
Wtedy:
bierzemy pod uwagę 2 utwory
-Makbet
-jakaś tragedia antyczna
wyjaśniamy pojęcie tragizm - jest tu kluczowe
ustalamy, jak rozumiany jest tragizm przez Szekspira, jak rozumiany był w tragedii antycznej i porównujemy. Na koniec wnioskujemy.
Aby dokonać porównania, trzeba wykonać wcześniej 2 czynnosci, które też wskazuje temat
1. Charakterystyka Makbeta na podstawie fragmentu (dojście dzięki temu do rozumienia tragizmu przez Szekspira - Makbet ma wybór miedzy dobrem i złem)
2. Charakterystyka (krótka) postaci z dramatu antycznego i ustalenie, jak tam wygląda rozumienie tragizmu (np. Antygona nie ma wyboru, Król Edyp też nie)
Te właśnie rzeczy są wymienione w kluczu. Klucz nie zawiera nigdy niczego "z powietrza". Zawsze powstaje na bazie pierwszych prac uczniowskich. W zwiazku z czym przede wszystkim należy dobrze zrozumieć temat, zaprojektować czynności i gotowe:)
Pozdrawiam
Hella |
|
Powrót do góry |
|
 |
dawido192
Dołączył: 17 Kwi 2007 Posty: 11 Skąd: Konin
|
Wysłany: Czw Maj 17, 2007 4:15 pm Temat postu: |
|
|
dziękuję bardzo, a czy mógłbym sie dowiedzieć jak budować wstępy i co powinno sie znaleźć w zakończeniu? Pani uwagi są dla mnie bardzo cenne, będę wdzięczny za rade |
|
Powrót do góry |
|
 |
hella VIP

Dołączył: 05 Mar 2007 Posty: 147 Skąd: warszawa
|
Wysłany: Czw Maj 24, 2007 2:24 pm Temat postu: |
|
|
witam
nie ma wzoru rozpoczynania i kończenia pracy. Mogę podpowiedzieć, co powinno się tam znaleźć. Otóż w zakończeniu najważniejsze jest podanie solidnych wniosków, połączenie rozważań z tematem. Wstep powinien natomiast wprowadzać czytelnika w zagadnienie i zawierać tezę, czy zarys tego, co bedzie się znajdowało w pracy. Warto zawsze we wstępie podać najważniejsze informacje na temat utworu i autora - o epoce, kontekstach filozoficznych, jakie się będzie wykorzystywało w pracy. Nawet jeśli temat tego nie wymaga, to moze się okazać, ze w kluczu takie informacje są punktowane. |
|
Powrót do góry |
|
 |
dawido192
Dołączył: 17 Kwi 2007 Posty: 11 Skąd: Konin
|
Wysłany: Czw Lip 26, 2007 8:00 pm Temat postu: |
|
|
Dziękuje za wskazówki, ale mam dalsze pytanie:
Ostatnio zdecydowałem sie na napisanie wypracowania z "Potopu". W arkuszu był podany fragmet, w którym Kmicic stoi przed obliczem jana Kazimierza, był podany jego opis, tzn. że był dobry, zdolny do wybaczenia dla największych złoczyńców, na jego widok Kmicic czuje drzenie ciala itd.
Temat tego wypracowania brzmiał: Na podstawie podanego fragmentu przedstaw jeden ze sposobów przedstawiania postaci krola w literaturze, wiec tak jak pani radziła, scharakteryzowałem króla na podstawie tego fragmentu dość dokładnie. jednak, gdy zajrzałem do klucza maturalnego, zawarte byly w nim punkty za porównanie Jana Kazimierza do innych władców z literatury, m.in do Króla Edypa czy Makbeta albo do Bolesława Chrobrego. Skąd ja mam wiedzieć kiedy porównywać dana postać do innych. W temacie wypracowania nic na ten temat nie było powiedziane. proszę o pomoc.
PS. No i w efekcie za rozwinięcie miałem tylko 11/25. Wiem, ze nie napisałem wniosków, ale nad tym muszę popracować. A za porównanie do tych królów tez można dostać 5 ważnych punktów. |
|
Powrót do góry |
|
 |
hella VIP

Dołączył: 05 Mar 2007 Posty: 147 Skąd: warszawa
|
Wysłany: Pią Lip 27, 2007 8:53 am Temat postu: |
|
|
dawido192 napisał: | (...) Na podstawie podanego fragmentu przedstaw jeden ze sposobów przedstawiania postaci krola w literaturze(...) |
witam
przeciez w temacie jest napisane, że trzeba przedstawić jeden ze sposobów przedstawiania króla w literaturze - logiczne więc, że skoro w literaturze, to należy to do czegos porównać, a więc odwołać sie do innych "władców literackich".
podobnie rzecz z charakterystyką króla.... nie trzeba było zapewne skupiać się najbardziej na samym królu, ale na tym, jak został przedstawiony - kto i w jaki sposob go prezentuje, jaki stosunek mają do niego bohaterowie, jak o nim mówią, jakiego języka użyto do opisu króla, jaka to narracja...
klucza nie widzialam, ale tak bym ten temat rozwijała...
p.s. nie masz wakacji?
pozdrawiam
Hella |
|
Powrót do góry |
|
 |
dawido192
Dołączył: 17 Kwi 2007 Posty: 11 Skąd: Konin
|
Wysłany: Pią Lip 27, 2007 9:18 am Temat postu: kontekstów ciąg dalszy |
|
|
strzeliła Pani w dziesiątkę, mimo iż klucza pani nie widziała. Dziękuję za podpowiedź. I w związku z tym mam dalsze pytanie. jeśli w temacie wypracowania pojawi się stwierdzenie, iż jest to jeden ze sposobów przedstawienia czegoś to mogę podawać tez inne przykłady postaci albo jakieś inne konteksty? |
|
Powrót do góry |
|
 |
hella VIP

Dołączył: 05 Mar 2007 Posty: 147 Skąd: warszawa
|
Wysłany: Pon Lip 30, 2007 8:59 am Temat postu: |
|
|
witaj
Jak najbardziej. Przy czym jeśli problemem jest sposób przedstawienia, prezentowania czegoś, to koncentrować się należy na sposobie przedstawienia właśnie. Jeśli natomiast rzecz dotyczy modelu postaci, no to porównujemy modele postaci itd. itd.
pozdrawiam |
|
Powrót do góry |
|
 |
maxx15
Dołączył: 11 Paź 2007 Posty: 2
|
Wysłany: Czw Paź 11, 2007 4:31 pm Temat postu: |
|
|
mam pytanie:
posiada ktos analize interpretacje epejsodionu I lub jakiegokolwiek innego??
z góry dzieki. |
|
Powrót do góry |
|
 |
maxx15
Dołączył: 11 Paź 2007 Posty: 2
|
Wysłany: Sob Paź 13, 2007 11:01 am Temat postu: |
|
|
*chodzi o epejsodion I z lektury Króla Edypa  |
|
Powrót do góry |
|
 |
hella VIP

Dołączył: 05 Mar 2007 Posty: 147 Skąd: warszawa
|
Wysłany: Sro Lis 21, 2007 1:21 am Temat postu: |
|
|
maX:) genialna ta Twoja prośba:P znalazłeś chętnych na napisanie Ci tej interpretacji?
Tu gotowych prac nie dajemy:) |
|
Powrót do góry |
|
 |
nastka90
Dołączył: 22 Sty 2008 Posty: 1
|
Wysłany: Wto Sty 22, 2008 12:48 pm Temat postu: |
|
|
Ma do przeanalizowania taki tekst. Jak mam zbadac ukształtowanie wypowiedzi (pkt C) skoro tu nie ma ani środków stylistycznych ani rymów, podziasłu na cokolwiek, znaków interpunkcyjnych. Nic. Ten utwór w ogóle trudno nazwac wierszem. To bardziej coś pomiędzy liryką a epiką, chociaż proza to też nie jest. Co mam wtedy o nim napisac? Proszę o pomoc!
DZIEWCZYNKA Z DOMU DZIECKA
Pochyla głowę
nie dowierza
nigdy nie śniła się że jest aktorką lub malarką
nigdy nie przeskoczy siebie
mówi wolno
śniło mi się kiedyś
że wsiadłam do łodzi rybackiej
była przycumowana nad naszą rzeką
wiosłowałam pod prąd
zniosło mnie więc z powrotem
na brzegu stały inne dzieci z naszego domu
i wszyscy krzyczeli
nie dasz rady nie odpłyniesz |
|
Powrót do góry |
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|
Saphic 1.5 // Theme created by Sopel
|
|